fredag 31. juli 2009

Fairtrade utvikling - utdrag fra Fairtrade Norge sin årsrapport

Jeg fant et par tall hos Fairtrade Norge som jeg hadde lyst å dele. Årsrapporten for 2008 viser at det er en stor økning i salg av Fairtrade produkter... men det er langt igjen til at vi kan kanskje kalle det stort salg. Vi har nok en jobb å gjøre :)

I henhold til rapporten ble 2008 nok et rekordår for Fairtrade i Norge. Estimert utsalgsverdi av Fairtrade-merkede varer var over 250 millioner kroner, en økning på hele 73,6 %. Hver nordmann kjøpte i gjennomsnitt Fairtrademerkede varer for 52 kroner, en økning på 66 % siden 2007.

Hmmmm, 52 kr... det er en 1/2 blomsterbukett, eller to poser kaffi. Heldigvis er det en stor økning fra 2007, når hver nordmann bare kjøpte for 31,67 kr, men vi må mobilisere litt krefter for en ennå større økning i 2009. Vi har heldigvis litt tid igjen til nyttår :).

Rapporten sier også at blomster har tatt igjen kaffe og er nå det Fairtrade-merkede produktet
med størst omsetningsverdi; over 9,5 millioner stilker ble solgt for om lag 94 millioner kroner. For dem som har kjøpt Fairtrade roser så vil de se at rosene holder seg langt bedre enn andre roser. Ganske enkelt fordi Mestergrønn har en direkte import fra blant annet Etiopia, og rosene er rett og slett "ferskere", om en nå kan si det om roser... så løp og kjøp...

Fairtrade-merket juice var et annet produkt som gjorde det meget sterkt i 2008; omsetningsverdien steg med hele 125 %. Også omsetningsverdien av Fairtrade-merket vin har mer enn doblet seg, og det ble i 2008 solgt i underkant av 214 000 liter vin hos Vinmonopolet. Omsetningsverdien av Fairtrade-merkede bananer økte med 34 %, og også det mest kjente Fairtrade-merkede produktet, kaffe, hadde en god økning.

Flere og flere har også kjennskap til Fairtrade-merket. Norske forbrukere møter Fairtrade på stadig flere arenaer; i butikken, på kafeen, i kantina, i kommunen, i lokalavisen, på skolen, i annonser og mange andre steder – og kjennskapen til Fairtrade-merket og hva
det betyr er blitt tilsvarende stor, kjennskapen til Fairtrade-merket lå i 2008 på ca. 70 %. Til sammenligning viste en markedsundersøkelse fra 2007 en kjennskap til Fairtrade-merket på ca 53 %.

Uansett, vi har litt igjen før vi kan kalle oss en Fairtrade nasjon, men det er godt å se at det går stadig fremover.

Resten av rapporten finner du på linken HER

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar